
Nowy niższy limit podatkowy dla aut spalinowych od 2026 roku – co zmienia się w amortyzacji i leasingu samochodów osobowych?
Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie nowe przepisy podatkowe, które zmienią zasady rozliczania kosztów związanych z samochodami osobowymi używanymi w firmie. Kluczowa zmiana dotyczy obniżenia limitu kosztów, jakie można ująć w podatkowej księgowości w ramach amortyzacji czy leasingu. Tym razem decydujące będzie to, ile dwutlenku węgla emituje pojazd. Obniżenie limitu kosztów uzyskania przychodu z 150 000 zł do 100 000 zł dla aut emitujących CO₂ powyżej 50 g/km będzie miało znaczący wpływ na rozliczenia podatkowe przedsiębiorców. W tym artykule omówimy co dokładnie zmienia się w zakresie amortyzacji i leasingu, jakie są praktyczne konsekwencje oraz jak dobrze przygotować księgowość firmy na nowe zmiany przepisów podatkowych.
Co dokładnie zmienia się od 2026 roku?
Dotychczasowe przepisy pozwalały zaliczyć do kosztów podatkowych odpisy amortyzacyjne lub raty leasingowe samochodów osobowych aż do kwoty 150 000 zł. Limit ten obowiązywał zarówno przy amortyzacji własnych pojazdów, jak i przy leasingu operacyjnym lub najmie.
W przypadku samochodów elektrycznych (lub wodorowych) próg był jeszcze wyższy aż 225 000 zł.
Od 2026 roku zmienia się sposób klasyfikacji pojazdów, a co za tym idzie także limity podatkowe. Głównym kryterium stanie się emisja CO₂:
- Samochody elektryczne i wodorowe zachowają limit 225 000 zł,
- Pojazdy o bardzo niskiej emisji CO₂ poniżej 50 g/km – będą mogły być rozliczane do wysokości 150 000 zł,
- Wszystkie pozostałe samochody o emisji CO₂ równej lub powyżej 50 g/km — będą objęte nowym, niższym limitem: 100 000 zł.
Zmiany dotyczą zarówno amortyzacji pojazdów wprowadzanych od 2026 r. do ewidencji środków trwałych, jak i kosztów leasingu, najmu lub dzierżawy.
Warto podkreślić, że przepisy przejściowe chronią auta wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 2026 r., które będą rozliczane według starych limitów, lecz ochrona ta nie obejmuje leasingu operacyjnego w pełnym zakresie.
Przykładowo dla samochodu spalinowego o wartości 180 000 zł i emisji powyżej 50 g/km, limit 100 000 zł oznacza, że tylko 55% wartości pojazdu może być uwzględnione w amortyzacji lub w części kapitałowej leasingu operacyjnego jako koszt uzyskania przychodu.
Warto dodać, że nowe zasady nie będą dotyczyły tylko nowo podpisanych umów. W przypadku leasingu, zmiany mogą objąć również umowy zawarte przed 2026 rokiem, które będą nadal realizowane po tej dacie. To oznacza, że nawet jeśli ktoś zdecyduje się na leasing auta w 2025 roku, to od stycznia 2026 r. jego rozliczenia mogą zostać ograniczone nowymi przepisami.
Jak to wygląda przy amortyzacji?
Amortyzacja środków trwałych (w tym samochodów osobowych) pozwala na stopniowe „rozliczanie” wartości pojazdu w kosztach uzyskania przychodu. Przy aktualnym limicie 150 000 zł oznacza to, że auto o wartości przykładowo 140 000 zł można amortyzować w całości, zgodnie z obowiązującą stawką zwykle 20% rocznie.
W konsekwencji zmian podatkowych od 1 stycznia 2026 roku, jeśli ten sam samochód będzie kosztować 140 000 zł i emitować więcej niż 50 g/km CO₂ to tylko 100 000 zł tej kwoty będzie można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów. Pozostała część, czyli 40 000 zł nie będzie miała wpływu na obniżenie podatku dochodowego. Przedsiębiorca nie będzie mógł jej w żaden sposób „odliczyć”. Ten scenariusz pokazuje, że ograniczenie limitu powoduje realne „utraty kosztów”, co w praktyce oznacza wyższy dochód do opodatkowania i większe obciążenia podatkowe.
Warto zwrócić uwagę na zastosowanie przepisu przejściowego, ponieważ samochody wprowadzone do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 r. będą rozliczane według starego limitu 150 000 zł. To istotne narzędzie ochronne dla firm, które zdecydują się na zakup samochodu do końca 2025 r.
Leasing – zmiany i konsekwencje dla firm
Leasing był przez ostatnie lata jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na finansowanie pojazdów firmowych. Umożliwiał rozłożenie płatności w czasie i jednoczesne korzystanie z ulg podatkowych.
Nowe przepisy będą nakładać limit 100 000 zł (dla aut spalinowych z emisją powyżej 50 g/km) również na raty kapitałowe i opłaty leasingowe, niezależnie od daty zawarcia umowy.
To oznacza, że nawet umowa leasingowa zawarta przed końcem 2025 r. zostanie ograniczona w kosztach już od 2026 r. dla rat kapitałowych powyżej limitu. Ponadto, ograniczenia dotyczyć będą również wydatków dodatkowych związanych z pojazdem – np. ubezpieczenia AC/GAP, części zamienne – jeśli przekroczą proporcjonalnie limit (zgodnie z nowymi regulacjami).
Do końca 2025 roku leasing auta przykładowo o wartości 160 000 zł oznaczał, że niemal cała rata leasingowa w części kapitałowej trafiała do kosztów uzyskania przychodu. Po zmianie przepisów przedsiębiorca będzie mógł odliczyć od podatku tylko część raty leasingowej proporcjonalnie do nowego limitu. Dla auta o wspomnianej wartości 160 000 zł będzie to tylko 62,5%. Pozostałe 37,5% nie będzie już kosztem podatkowym, mimo że faktycznie zostanie zapłacone. Dla wielu firm, które do tej pory optymalizowały leasingi pod względem podatkowym, to poważna strata.
Co można zrobić, by uniknąć strat?
Najważniejszym krokiem jest świadome planowanie. Już dziś warto przeanalizować, czy planowany zakup lub leasing pojazdu można przyspieszyć. Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na nabycie samochodu jeszcze w 2025 roku, zyska dostęp do bardziej korzystnych zasad rozliczania amortyzacji lub leasingu.
Co istotne, samochód musi zostać faktycznie wprowadzony do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku. Samo podpisanie umowy czy zakup przed tą datą nie wystarczy, ponieważ liczy się moment rozpoczęcia użytkowania w działalności.
W przypadku leasingu operacyjnego nie obowiązują przepisy przejściowe. Nawet umowy podpisane w 2025 roku będą objęte nowymi limitami od 2026 r., jeśli opłaty będą realizowane po tej dacie. Dlatego warto skonsultować warunki z doradcą podatkowym lub zaufanym biurem rachunkowym.
Konsekwencje dla przedsiębiorców
- Mniejsze koszty do odliczenia to większy dochód do opodatkowania
Ograniczenie limitu amortyzacji i kosztów leasingowych oznacza, że część wartości auta (lub rat leasingowych) nie będzie mogła być zaliczona do kosztów podatkowych. To skutkuje wyższym dochodem podlegającym opodatkowaniu oraz wyższym obciążeniom (PIT/CIT).
- Wpływ na decyzje o rodzaju finansowania
W rezultacie leasing operacyjny staje się mniej korzystny dla aut spalinowych bardziej opłacalny może być leasing finansowy lub samodzielny zakup (o ile emisja CO₂ jest niska). Firmy będą musiały bardziej precyzyjnie analizować koszty finansowania w kontekście nowych limitów.
Co powinna zrobić księgowość?
Zmiana przepisów to nie tylko problem przedsiębiorców, to także wyzwanie dla księgowych i biur rachunkowych. Od 2026 roku konieczne będzie bardziej precyzyjne analizowanie dokumentów związanych z pojazdami: od faktur zakupu, przez dane techniczne auta (emisja CO₂), aż po warunki umów leasingowych.
Dla przedsiębiorców współpraca z doświadczonym biurem rachunkowym może okazać się kluczowa. Rzetelna księgowość, która zna specyfikę firm i branż, będzie w stanie szybko i trafnie doradzić, jakie decyzje podjąć przed końcem 2025 roku, by nie stracić na nowych przepisach.
To dobry moment, aby upewnić się, że Twoje biuro rachunkowe śledzi zmiany w przepisach i potrafi wskazać najkorzystniejsze rozwiązania niezależnie od tego, czy prowadzisz działalność jednoosobową, czy zarządzasz flotą pojazdów w średniej firmie.
Podsumowanie: zmiana, której nie warto ignorować
Nowe przepisy podatkowe dotyczące amortyzacji i leasingu samochodów osobowych to nie drobna korekta, lecz poważna zmiana, która wpłynie na codzienne funkcjonowanie firm w całej Polsce. Obniżenie limitu z 150 000 zł do 100 000 zł może oznaczać znaczne ograniczenie korzyści podatkowych, a co za tym idzie wyższe zobowiązania wobec fiskusa.
Dlatego warto już teraz zastanowić się, czy nie przyspieszyć decyzji o zakupie lub leasingu auta. A jeśli planujesz takie działanie skonsultuj je z ekspertem. Biuro rachunkowe pomoże Ci przeanalizować scenariusze i zaplanować działanie, które będzie zgodne z prawem i maksymalnie korzystne finansowo.
Nie czekaj do ostatniej chwili – nowe przepisy wchodzą w życie 1 stycznia 2026 roku. Do tego czasu warto zadbać, by Twoja firma była gotowa na zmiany.
Jeśli masz pytania lub potrzebujesz pomocy skontaktuj się z naszymi ekspertami, aby uzyskać kompleksowe wsparcie w zakresie księgowości i doradztwa podatkowego!
Zapraszamy również do kontaktu i sprawdzenia naszej wizytówki Google.